Periodista

Anàlisi de les paraules de Tom Wolfe en la seva visita a Barcelona

Tom Wolfe, pare del nou periodisme, ha visitat Barcelona per presentar la seva última novel·la, ‘Bloody Miami’, amb un missatge pessimista i la vegada realista: “el periodisme està en greus dificultats”.

En el cicle de ‘Converses a la Pedrera’, Wolfe assegura que la crisi de credibilitat del periodisme escrit “no pot ser pitjor”. Unes paraules que cal contextualitzar amb l’afirmació que diu just després: “la gent només vol escoltar i es creu el que li diuen a cau d’orella, les xafarderies”.

El periodista diu això perquè als Estats Units el consum de notícies d’internet ha crescut -com a tot el món-, i sobretot ho ha fet a partir dels blogs personals, tant de periodistes com de ciutadans que opinen i informen sense contrastar ni comptar amb fonts fiables. Ara bé, per què cal contextualitzar les paraules de Wolfe? En primer lloc perquè la cultura blogger dels EUA és molt més activa que la que hi ha aquí a Catalunya i de retruc a Espanya. El blogger en el món anglosaxó moltes vegades s’erigeix com un individu que representa una capçalera -la seva-, les seves tesis són llegides amb atenció i, fins i tot, tenen les seves rèpliques als mitjans de comunicació convencionals.

Aquesta diferenciació fa que anem al punt dos. Aquí aquesta cultura -per ara- està bastant lluny d’arribar. Amb prou feines hi ha blogs de polítics que siguin motiu de debat -sempre i quan no ho concretem amb polítics com Duran i Lleida, que amb la seva carta setmanal descol·locava el govern català durant el cap de setmana-. Productes excel·lents com, per exemple, el d‘Obama World, possiblement tindríem més ressò en territori nord-americà.

Wolfe concreta: “i, de fet, això és el que són els blogs: publiquen tota mena de rumors sense verificació ni especialització de qui escriu”.

Marshall McLuhan -professor de literatura anglesa, crítica literària i teoria de la comunicació- va dir que l’equilibri sensorial d’una generació sencera havia estat alterada per la TV i així tothom va esdevenir més tribal. Ara, si a alguna persona li dónes un tros de paper amb coses escrites al damunt pensa que l’estàs enganyant. La gent es creu la xafarderia a cau d’orella i, en canvi, allò imprès en tinta no és creïble”

Té raó Wolfe amb tot el que diu, qui pot negar que el periodisme viu una situació complicada? Ara bé, la societat consumeix més informació que mai. Què estarem fent malament?

 

Close
Benvingut a joansole.cat
També em pots seguir a les xarxes socials