Periodista

El turisme als pressupostos

bcneta

El protagonisme del turisme a la ciutat de Barcelona a poc a poc va arraconant més el sentiment de propietat dels veïns de les zones més concorregudes. És possible que el boom actual ens hagi agafat desprevinguts. Em comentava una dona gran del barri de Gràcia: “fa anys, estar durant el mes d’agost a Barcelona era sinònim de soroll durant les festes majors i de tranquil·litat i poca gent abans i un cop acabades. Ara, aquesta sensació és molt breu perquè hi ha gent a tot arreu i sorolls cada dia”.

Ben evident queda aquesta sensació quan llegim que en 25 anys la capital catalana ha passat d’1,7 milions de visitants, a 7,5, i les pernoctacions han passat de 3,8 milions a més de 16,4 milions. Tan bones són aquestes dades per a l’Ajuntament de Barcelona, com angoixants poden arribar a ser per als veïns de les zones més sobreexplotades turísticament de la ciutat. Està molt bé que ens visitin, que siguem un reclam internacional, però compte amb el preu que pot tenir no marcar un model clar. Estem alerta de quin tipus de publicitat turística de Catalunya fan les agències internacionals dirigides als joves? Dos exemples que ens ofereix l’empresa, Club 18-30: “L’estiu del 69” i “No tot és sexe, sexe i sexe, també hi ha una mica de sol i platja”.

No és només un problema de Salou i el seu famós Salou Fest, no és només el barri de la Barcelona de Barcelona o un altre poble de costa. És una promoció turística que s’escampa per les poblacions de la Costa Brava, del Maresme i la Costa Daurada com un model de turisme que acaba convivint amb els seus veïns. Es desenvolupa i reprodueix amb el perill que comporta que aquesta activitat tingui cada vegada més protagonisme en els pressupostos municipals. Si els comptes de resultats dels ajuntaments cada vegada tenen més dependència del turisme, i aquest segueix un model que minva la qualitat de vida dels veïns, cal replantejar-se l’estratègia.

A Barcelona, el turisme representa el 14% del PIB de la ciutat. Un percentatge important que cal treballar, i per fer-ho, cal establir quin model de turisme es vol, i no es pot moure en una balança tan poc equilibrada entre el turisme de luxe, el 64% dels viatgers allotjats en hotels al maig van optar per hotels de quatre, cinc estrelles o luxe, i un altre que s’identifica amb l’alcohol, l’economia submergida i malestar dels veïns.

Aquest mes de setembre, l’Ajuntament de Girona intentarà avançar-se al problema que ha tingut la capital catalana amb l’explotació irregular de pisos turístics i conversarà amb el sector. Acció que haurien d’imitar tots els municipis que segueixen un model que se’ls hi pot escapar de les mans. La solució no implica prohibir aplicacions de lloguer turístic com Airbnb, empresa que té un exigent control contra les estafes. Passa per reunions amb els veïns i les empreses de promoció turística. Marcar unes línies on la convivència i el benestar dels veïns sigui el primer punt de l’acord. Si es trenquen les normes, accions per garantir el que és més important per a un ajuntament, que els ciutadans de la seva ciutat se sentin a casa.

joansole.cat

Close
Benvingut a joansole.cat
També em pots seguir a les xarxes socials