Periodista

La crisi fa créixer el nombre de mitjans de comunicació

Fa temps el director de El Punt Avui, Xevi Xirgo, em comentava que era paradoxal que precisament es parli tant de la crisi del periodisme però a la vegada el nombre de nous mitjans de comunicació, sobretot digitals, creixi notablement des del 2008.

En un reportatge publicat al diari digital Publico.es, capçalera que fou en format paper i ara només viu del món digital, ‘El ‘baby-boom’ independiente del periodismo’ del periodista Alejandro Torrús exposa la realitat que el director de El Punt Avui explicava.

El perfil d’aquests periodistes emprenedors sol ser d’individus que estan a l’atur, són acomiadats després d’estar molts anys en un mitjà o són acabats de llicenciar que, segons paraules de Luis Palacio, director del Informe Anual de la Profesión Periodística de l’Asociación de la Prensa de Madrid, “ho tenen igual o més difícil” que els que foren acomiadats. Palacio afegeix que “des del 2008, el tancament de mitjans de comunicació i la reducció de plantilla són habituals. En el 2012, calculem que hi havia 13.000 persones buscant treball amb el periodisme com a primera opció”.

L’èxit d’internet es tradueix en la facilitat i el baix cost que suposa per al periodista poder accedir al públic. Blogs, vídeos, xarxes socials, tot plegat constitueix un pont entre mitjà i consumidor. L’especialització d’aquests nous mitjans solen ser d’àmbit hiperlocal, local, provincial, autonòmic i nacional.

El problema que genera internet, però, es basa en la gratuïtuitat de les peces periodístiques que mincen les possibilitats de rebre una remuneració proporcional a la feina publicada. El periodisme digital de contingut gratuït viu de la publicitat, i és ella la que sol marcar les tarifes dels mateixos periodistes. Per aquesta raó és “normal” trobar una nova metodologia de retribució basada en un sistema de punts proporcional amb els ingressos en publicitat obtinguts durant el mes.

Com a curiositat, del diari Público en versió en paper en van sortir tres en digital: Publico.es (la versió digital de l’original), Eldiario.es (del fundador i primer director del diari Público, Ignacio Escolar) i Infolibre.es (de l’últim director del diari Público fins que va desaparèixer el format paper, Jesús Maraña).

Close
Benvingut a joansole.cat
També em pots seguir a les xarxes socials